ساخت خانه فیروزه

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

این پروژه در شرق شهر تهران و در محله نیروی هوایی قرار دارد، محله‌ای با بافت مدرن و الگوی شهری شطرنجی، و بر عکس آن، مردمانی که سبک زندگی آنان، به شدت، با سنت در هم آمیخته است. با توجه به این مساله، تصمیم گرفتیم تا در راستای خلق معماری مدرن و پاسخ‌گو به نیازهای زندگی امروز، و در عین حال، برگرفته از اصول و مفاهیم معماری ایرانی اسلامی تلاش کنیم.

arch 34 a
خانه فیروزه
معمار: استودیو معماری آرته (رضا یونسی سینکی)
موقعیت: تهران، ایران
تاریخ: 1395
مساحت: 1370 مترمربع
وضعیت: ساخته‌شده
کارفرما: محسن سینکی
همکاران طراحی: زهره پوردبیری، مهدی رضایی مهر
مشاور معماری: مصطفی فروتن
سرپرست اجرا: علی سینکی
نظارت بر اجرا: رضا یونسی سینکی
مجری آجر: حسین محیط‌آبادی
مجری نورپردازی: محمدرضا خضری
ارائه گرافیکی: حمیدرضا بختیاری
عکس: یاسر زهری
آنچه در پروسه طراحی، برای ما اهمیت داشت، باززنده‌سازی مفاهیم و حس فضا بود؛ به عبارت دیگر، تعریفی نو و امروزی از مفاهیم و الگوهای تاثیرگذار معماری گذشته در شکل‌گیری ساختار فضایی طرح، و نه صرفا استفاده فرمیک. اما قیمت بالای زمین و نگاه اقتصادی به موضوع مسکن، ضوابط بعضا محدودکننده شهرداری و سلایق متفاوت مالکین، ما را با محدودیت‌های زیادی در طراحی پلان و فضای داخلی، برای دنبال‌کردن اهداف مذکور مواجه می‌ساختند. لذا با بررسی‌های انجام‌شده، پوسته نما را مناسب‌ترین جزء ساختمان برای تحقق اهداف طرح، و عنصر تاثیرگذار بر کل پروژه یافتیم.
مطالعه و تحلیل آثار ارزشمند معماری ایرانی اسلامی نشان می‌دهد عناصر و لایه‌های متعددی در شکل‌گیری یک اثر وجود دارند و از میان این عناصر مشترک که در تمام آثار به چشم می‌خورند، می‌توان به سه عنصر اصلی نور، رنگ و سبزینگی اشاره کرد. همچنین، بررسی سیمای شهری آرام و مردم‌وار گذشته و مقایسه آن با سیمای شهری متشنج و ناهمگون امروز، نشان می‌دهد که پروژه در گذشته، به عنوان جزئی از شهر و در ارتباط مستقیم با آن و مردم تعریف می‌شده است، در حالی که امروزه، مستقل و بدون در نظرگرفتن تاثیر دوسویه شهر بر پروژه و پروژه بر شهر و نیز عامل سوم، یعنی مردم طراحی می‌شود. در این راستا، پوسته نما، نه به عنوان لباس ساختمان و عامل جداکننده بنا و شهر، بلکه به عنوان عضوی بینابینی (between) برای بروز نور، رنگ و سبزینگی در کالبد طرح و تاثیر متقابل آنها بر فضای داخل پروژه و شهر (سیمای شهری)، مطرح شد.

arch 34 b
بهره‌گیری از ضابطه شهرداری مربوط به بیرون‌زدگی در سطح نما، برای نماسازی، و عقب‌نشستن جداره تمام‌شیشه فضای داخل، امکان ایجاد فضای between به عمق 30 سانتیمتر را محیا کرد تا پوسته آجرین به عنوان پوسته ثانویه اضافه شود. حفره‌های فیروزه‌ای با الهام از فخر مدین، نور و رنگ را به کالبد فضا می‌کشانند و تجربه‌ای متفاوت از بازی نور و سایه و رنگ را در ساعات مختلف روز، برای ساکنین رقم می‌زنند. پوشش سبز گیاهی نواری در جلوی جداره شیشه‌ای نیز باعث تلطیف فضای درون و سبکی نما می‌شود. از پتانسیل‌های موجود، گذر مشجر محل استقرار پروژه با انبوه درختان سبز است که سعی شده این منظر سبز، از طریق پوسته اولیه تمام شیشه‌ای، به فضای داخل کشیده شود.
هندسه پر و خالی در پوسته آجرین، از یک‌سو، حداکثر دید و نور طبیعی را برای فضاهای داخلی فراهم می‌کند و از سوی دیگر، جابجایی و لغزش قاب‌ها، موجب پویایی نما و تجربه منظری منحصر به همان تراز طبقاتی می‌شود. الگوی حفره‌های فیروزه‌ای نما مبتنی بر معماری پارامتریک و متاثر از قاب‌ها هستند که پویایی نما را تشدید می‌کند و تجربه فضایی هر طبقه را با طبقه دیگر متمایز می‌سازد.
پوسته آجرین در تراز طبقات به فضای داخل کشیده می‌شود و موجب انعکاس روح نما و فضای خارج در فضای داخل شده و انسجام و درهم‌تنیدگی کالبد پروژه و پوسته آجرین را در فضای داخلی رقم می‌زند. همچنین، پوسته آجرین در تراز همکف، در راستای پیاده‌راه گسترده می‌شود تا پیوند قوی‌تری میان پروژه و شهر ایجاد شود.

arch 34 c

منبع خبر l سایت معمار ایرانی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید